با آموزش نصب کالی برروی فلش درخدمت شما دوستان عزیز هستیم

 

وقتی صحبت از لینوکس میشود، بسیاری از افراد هکر ها و خط کدهای طولانی را تصور میکنند! امروزه توزیع های لینوکسی بسیاری منتشر شده که برحسب نیاز کاربر ظاهر و برنامه ها و کاربردهای خاص خودشان دارند. همه توزیع ها ویژگی هایی مثل ظاهر جذاب و مدرن دارند که کالی لینوکس از این ویژگی ها برخوردار نیست..
نقل قول از مستندات کالی لینوکس، “کالی لینوکس نسل جدید توزیع قبلی بک ترک است. بک ترک یک توزیع امنیتی و تست نفوذ بود. کالی لینوکس یک نسخه کاملا بازسازی شده از بک ترک میباشد که از استانداردهای دبیان(توزیع لینوکسی) پیروی میکند.”
اساسا، کالی لینوکس سیستم عامل نهایی اکثر هکر هاست و برنامه های تخصصی در حوزه تست نفوذ و امنیت به طور پیشفرض در آن نصب شده. با کالی لینوکس میتوانید بررسی کنید که چه سیستم هایی واقعا امن هستند و به طور خلاصه کارهای پیشرفته ای میتوانید روی سیستم ها و شبکه های کامپیوتری بکنید. اگر شما به این کارها علاقه دارید این مقاله را از دست ندهید! در این مقاله ما به شما یاد میدهیم که چگونه کالی لینوکس را در حافظه USB خودتان نصب کنید و بتوانید هر کجا که دوست دارید از آن استفاده کنید.

مواردی که نیاز دارید:
-حافظه فلش مموری (حداقل ۴ گیگابایت)
-اینترنت
-کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز یا لینوکس
-کمی صبر و حوصله

 

 

قدم اول: دانلود کالی لینوکس
برای نصب کالی لینوکس، ابتدا نیاز داریم تا فایل iso آن را دانلود کنیم و سپس روی فلش مموری بوت کنیم. میتوانید از لینک زیر آخرین نسخه کالی لینوکس را دانلود کنید:

 

https://www.kali.org/downloads

 

 

 

شما میتوانید بسته به انتخاب خودتان نسخه ۳۲ یا ۶۴ بیت آن را دانلود کنید.

 

 

قدم دوم (بخش الف): فرمت فلش مموری در ویندوز

 

 

برای فرمت فلش مموری، آن را به کامپیوتر وصل کنید و هر فایلی که میخواهید را از داخل آن بردارید (در غیراینصورت پاک میشود) و سپس روی آیکن آن راست کلیک کرده و گزینه format را انتخاب کنید. پنجره ای به شکل مقابل برای شما باز میشود، در بخش file system طبق شکل گزینه fat32 را انتخاب کنید.
اگر FAT32 فرمت پیشفرض فلش مموری تان بود (طبق شکل روبه روی آن نوشته شده Default) میتوانید تیک گزینه Quick format را نیز بگذارید، در غیر اینصورت تیک آن را بردارید.

 

 

 

قدم دوم (بخش ب): فرمت فلش مموری در لینوکس

برای این مرحله ما از برنامه gparted استفاده میکنیم. اگر شما آن را نصب ندارید میتوانید از مخازن توزیع لینوکسی تان با استفاده از دستورات زیر آن را نصب کنید:
برای اوبونتو و مشتقات آن:
sudo apt-get install gparted
برای فدورا و مشتقات آن:
sudo yum install gparted

 

 

سپس فلش مموری تان را به کامپیوتر متصل کنید و برنامه gparted را اجرا کنید و سپس در گوشه بالا سمت راست dev/sdb را انتخاب کنید. سپس روی پارتیشن اصلی راست کلیک کنید و unmount را بزنید.
زیر گزینه های فلش مموری Create Partition Table را انتخاب کنید و آن را تایید کنید. در این مرحله شما خواهید دید که فضای فلش مموری شما به unallocated space تبدیل شده، روی آن راست کلیک کنید و select new را انتخاب کنید.

 

حتما دقت کنید که بخش file system را روی fat16 قرار دهید. در بخش lable یک اسم دلخواه بگذارید و روی add کلیک کنید. در نهایت Ctrl+Enter را بزنید تا عملیات فرمت فلش مموری شروع شود.

 

قدم سوم: ساختن یک نصب کننده در USB

برای اینکه بتوانیم فایل iso کالی لینوکس را روی فلش مموری نصب کنیم، باید از برنامه ای به اسم unetbootin استفاده کنیم.
برای دانلود ویندوز میتوانید از لینک https://unetbootin.github.io استفاده کنید.
برای لینوکس هم میتوانید از مخازن توزیعتان استفاده کنید.
برای اوبونتو و مشتقات آن:
sudo apt-get install unetbootin
برای فدورا و مشتقات آن:
sudo yum install unetbootin

 

 

 

 

برنامه را باز کنید و فلش مموری که فرمت کردید و همچنین فایل iso کالی لینوکس را طبق شکل بارگذاری کنید.
روی دکمه OK کلیک کنید تا فرآیند نصب روی فلش مموری آغاز شود. وقتی کار تمام شد برنامه از شما درخواست میکند تا سیستم را ریست کنید. بعد از ریست سیستم کارهای جالب شروع میشود!

 

 

قدم چهارم: بوت

 

فلش مموری را به کامپیوتر وصل کنید و کامپیوتر را ریست کنید سپس کلیدهای بوت مخصوص کامپیوترتان را بزنید تا به منوی بوت بروید. (معمولا F12 میباشد) و سپس فلش مموری را از بین لیست انتخاب کنید.
در نهایت شما تصویر بالا را میبینید. برای ادامه live را انتخاب کنید تا به محیط کالی لینوکس وارد شوید.

 

 

قدم پنجم: پارتیشن بندی
اگر شما بخواهید کالی لینوکس را در کنار سیستم عاملتان نصب کنید، نیاز دارید تا پارتیشن جداگانه ای برای آن بسازید. اگر از نصب کننده خود کالی لینوکس استفاده میکنید از این بخش صرف نظر کنید. روی تولبار Gnome3 کلیک کنید و از بخش Applications برنامه Gparted را اجرا کنید.

 

بعد از اجرای برنامه شما باید پنجره ای تقریبا به شکل رو به رو ببینید.
روی پارتیشن موجودتان کلیک کنید و گزینه Resize/Move را انتخاب کنید.
یادداشت: اگر میخواهید کالی لینوکس را در کنار ویندوز نصب داشته باشید، حتما قبل از انجام این کار تمام پارتیشن ها را دیفرگ کنید زیرا ممکن است برخی فایلهایتان از بین برود.

 

 

 

کالی لینوکس برای نصب حداقل به ۱۰ گیگابایت فضا نیاز دارد. در شکل رو به رو میبینید که مقدار فضا تنظیم نیست، برای شما هم اگر اینگونه بود مقدار حداقل ۱۰ گیگ را تنظیم کنید و دکمه Resize/Move را بزنید.

 

 

روی فضای unallocated جدید راست کلیک کنید و گزینه New and Create partition را انتخاب کنید. دقت کنید که نوع آن Ext4 باشد. و سپس دکمه های Ctrl+Enter را کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

 

 

قدم ششم: نصب
در این مرحله در تولبار Gnome3 روی گزینه Show application کلیک کنید و واژه install را سرچ کنید. سپس برنامه نصب کننده کالی را اجرا کنید. این نصب کننده یک برنامه گرافیکی برای نصب کالی لینوکس میباشد.

 

نکته: اگر نصب کننده کالی لینوکس قفل شد و رمز درخواست کرد، رمز آن toor میباشد.
بعد از انتخاب موقعیت مکانی، تنظیم صفحه کلید، انتخاب زبان و بعد از کمی بارگذاری شما به صفحه ای میرسید که از شما میخواهد Domain Name را انتخاب کنید.
این نام دامنه ای است که سیستم به طور پیشفرض از آن استفاده خواهد کرد. اگر گیج شدید و یا Domain name ندارید، آن را خالی بگذارید.
در مرحله بعد دقت کنید که یک رمز قوی انتخاب کنید. سپس وقت نصب روی پارتیشن ایجاد شده در مرحله پنجم میباشد.

 

 

قدم هفتم: نصب روی پارتیشن جدا

 

در این مرحله از شما خواسته میشود که دیسک خودتان را پیکربندی کنید، روی manual کلیک کنید و سپس شما صفحه ای شبیه به تصویر روبه رویی خواهید دید.
در بخش میانی پنجره لیستی از درایو ها و پارتیشن ها را خواهید دید. پارتیشنی را که در مرحله ۵ ساختید را کلیک کنید و سپس روی continue کلیک کنید.
یادداشت: اگر شما به صفحه ای رسیدید که از شما پرسید پارتیشن جدیدی بسازم؟ روی yes کلیک کنید و سپس continue را کلیک کنید.

 

 

در مرحله بعدی شما لیستی از تمامی پارتیشن ها و فضاهای خالی و همچنین فضای که خودتان درست کردید را میبینید. روی فضایی که درست کردید کلیک کنید و continue را کلیک کنید.
مراحل را رد کنید تا به پنجره زیر برسید:

 

در این مرحله Ext4 journaling file را همچنین mount point را که جلوی آن باید / باشد را چک کنید. سپس روی Done setting up the partition کلیک کنید و continue را کلیک کنید.
در مرحله بعدی پیکربندی پارتیشن، از شما خواسته میشود که چک کنید همه چیز درست باشد، سپس روی Finish partitioning کلیک کنید و continue را کلیک کنید.
سپس از شما خواسته میشود که یک پارتیشن swap بسازید که روی no کلیک کنید. در مرحله بعدی از شما خواسته میشود که پیکربندی را تایید کنید که باید روی yes کلیک کنید. بعد از این مرحله، نصب شروع میشود، نصب چند دقیقه ای طول میکشد. بعد از اینکه نصب انجام شد، فلش مموری را جدا کرده و سیستم را ریست کنید.
یادداشت: بعد از نصب، اگر در بوت لودر grub اسم کالی لینوکس مشاهده نشد، سیستم لینوکسی خودتان را باز کنید و دستور زیر را وارد کنید:

sudo update-grub