cmd یا Command Prompt چیست ؟ ابزاری در ویندوز برای کار با برنامه های کامندی خود ویندوز و یا سایر آنها است که در این مطلب به توضیح آن می پردازیم.

اگر به دنبال معنای CMD هستید ، این لغت مخففی در ویندوز است برای باز کردن محیط Command Line ، اگر شما رد جستجوی منوی استارد و یا در RUN تایپ کنید CMD برنامه کامند لاین ویندوز باز خواهد شد.

اما این برنامه چیست؟

یک برنامه کامندی است که به نوشتن دستوراتی با آن کار می کنیم. خوبی آشنایی با Command Line یا به اختصار cmd استفاده از آن در مواقع ضروری و خاص است که به کمک ما می آید.

  • در مواقعی که ویندوز بالا نمی آید و وارد محیط ریکاوری می شود می توانید cmd را باز کنید و شروع به کار کنید و فایل های خود را جابجا کنید.
  • در مواقعی که از امکانات خاص خود cmd بخواهید استفاده کنید
  • در مواقعی که برنامه های خود ویندوز را با پارامتر های خاص بخواهید باز کنید و …

 

توضیحات تکمیلی:

رایانه‌ ها به وسیله سیستم عامل امکانات نرم افزاری و سخت افزاری را در اختیار کاربران قرار می‌ دهند و این کار را با استفاده از رابط کاربری User Interface انجام می‌ دهند. شما روی کامپیوتر خود آیکون برنامه های مختلفی را مشاهده میکنید! و آنها را باز میکنید! اما در قدیم چیزی قابل مشاهده نبود و باید اسم نرم فازار خود را می نویشتید تا آن برای شما باز شود! تازه آن نرم افزار هم وقتی باز میشد درون آن باید با متن دستورات را اجرا می کردید! مثل نرم افزار diskpart #. رابط کاربری در سیستم عامل‌ های قدیمی فقط بصورت متنی بود (همانند خط فرمان) و با پیشرفت دانش رایانه ، رابط‌های کاربری گرافیکی هم به سیستم عامل‌ ها افزوده شد.

خط فرمان در ویندوز بصورت یک نرم افزار ارائه می‌شود که Command Prompt نام دارد.

اگر از کاربران به نسبت حرفه ای سیستم عامل ویندوز باشید حتما با ابزار Command Prompt آشنایی دارید. از این ابزار بیشتر در مواقعی استفاده می شود که انجام بعضی کار ها در محیط گرافیکی ویندوز مشکل است یا غیرممکن.

مزایای استفاده از خط فرمان در ویندوز :

استفاده از خط فرمان در ویندوز ، مزایای زیادی دارد از جمله، کمتر در معرض ویروس و حملات مختلف قرار میگیرید و میتوانید عملیاتی را که در محیط گرافیکی قابل انجام است یا به سختی انجام میشود را به راحتی انجام دهید.

محیط کار این ابزار به صورت کاملا دستوری و متنی است و هیچ ابزاری برای انجام عملیات به صورت گرافیکی ندارد. در نتیجه شما برای انجام کارها به طور کامل باید از دستورات متنی و کامندی از پیش تعریف شده استفاده کنید. برخی از دستورات مهم و کاربردی cmd # در سایت موجود است.

استفاده از خط فرمان

خط فرمان در سیستم عامل‌های مانند ویندوز، لینوکس و غیره بصورت یک نرم‌افزار ارائه می‌شود که معمولاً نام Command Prompt دارد . برای اجرای خط فرمان در سیستم عامل ویندوز، می‌ توانید از منوی Start، گزینه All Programs پوشه Accessories را باز کنید و برنامه Command Prompt را اجرا کنید.یا در قسمت جستجوی منوی استارت بنویسید cmd و اینتر بزنید. در محیط این برنامه می‌توانید با استفاده از دستورات خط فرمان، کارهای رایانه‌ای تان را انجام دهید.

خط فرمان در سیستم عامل‌های مانند ویندوز ، لینوکس و… بصورت یک نرم افزار ارائه می‌شود که Command Prompt نام دارد. برای وارد شدن به CMD در ویندوز از منو استارت وارد Run شوید و عبارت Cmd را تایپ کنید و اینتر بزنید ..

روش های باز کردن CMD:

  •  Start > All Programs > Accessories > Command prompt
    Start > Run > (type) cmd
    winkey + R > (type) cmd
    Create ShorCut And Type CMD
    Start By Batch File
    C:\windows\system32\cmd.exe